Niewielu z nas rzeczywiście zdaje sobie sprawę jak ogromny wpływ na nasz wygląd i zdrowie ma odpowiednia dieta. Niefałszywe jest bowiem stwierdzenie „jesteś tym, co jesz”. W końcu dobrze zbilansowane posiłki mogą w znaczący sposób poprawić kondycję naszej skóry, włosów czy zębów. Jaki wpływ dieta ma na stan naszego uzębienia? Co warto jeść, by poprawić jego wygląd?

Dieta przeważnie kojarzy nam się wyjątkowo negatywnie. Głównie z koniecznością odmawiania sobie określonego jedzenia w celu zrzucenia zbędnych kilogramów. Nic bardziej mylnego! Dieta jest bowiem przede wszystkim systemem odżywiania, polegającym na dostosowaniu zarówno ilości, jak i rodzaju pokarmu do indywidualnych potrzeb organizmu. Nie polega na wiecznym odmawianiu sobie przyjemności płynącej z posiłków, ale zdroworozsądkowym przyjmowaniu takich pokarmów, które w pozytywny sposób wpłyną na nasze zdrowie i kondycję.

Nawet regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym nie uchronią nas w pełni przed próchnicą. Oczywiście zarówno one jak i codzienna, właściwa higiena jamy ustnej są niezbędnymi elementami dbania o zdrowie naszych zębów. Jednak praca ta musi zacząć się już w naszych domach, a przede wszystkim w nas samych. Warto więc zastanowić się jakie produkty korzystnie wpłyną na zdrowie i wygląd naszych zębów i wprowadzić je do codziennego jadłospisu oraz ograniczyć lub całkowicie wyeliminować te, które naszym zębom szkodzą.

Co służy naszym zębom?

Niezwykle istotne dla stanu naszego uzębienia są minerały, będące budulcem naszych zębów. Są to m.in. wapń, cynk, fluor czy fosfor. Obok nich ważną rolę pełnią też witaminy: A, B, C, D oraz E. Jednym ze sposobów uzupełniania ich w naszej diecie jest przyjmowanie ich w formie suplementów, które są dostępne w każdej aptece. Najlepszym wyborem będzie jednak sięganie po ich naturalne źródła, jakimi są odpowiednio zbilansowane pokarmy.

Na przykład, chcąc dostarczyć organizmowi wapń warto wykorzystywać w diecie wszelkiego rodzaju produkty mleczne: jogurty, mleko czy sery. Zwłaszcza ser żółty korzystnie wpływa na pH płytki nazębnej, wzmacnia szkliwo i zapobiega zapaleniom dziąseł. Dla osób, które nie tolerują laktozy dobrą alternatywą produktów mlecznych są algi, które zawierają kilkukrotnie więcej wapnia niż np. mleko. Dobrym źródłem wapnia są także nasiona i orzechy, warzywa strączkowe czy ryby. Fluor z kolei odnajdziemy w takich produktach jak ryby, ryż czy herbata. Zwłaszcza picie zielonej herbaty, dzięki jej właściwościom antybakteryjnym korzystnie wpływa na błonę śluzową i zęby. Pozostałych minerałów – cynku i fosforu najlepiej szukać w rybach, mięsie (m.in. wołowinie), otrębach, zbożach, a także w roślinach strączkowych, m.in. w fasoli.

Najlepszym źródłem witamin, zwłaszcza witaminy D, która w sposób szczególny odpowiada za właściwą mineralizację szkliwa są ryby, owoce (cytrusy, jabłka, czarne porzeczki), warzywa (szpinak, marchew, kapusta) oraz wszelkiego rodzaju orzechy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *